W celu ochrony kierowcy, pojazdu i innych uczestników ruchu Actros L już w wyposażeniu standardowym posiada wiele modułów bezpieczeństwa. Systemy wspomagające bezpieczeństwo nie zdejmują z kierowcy odpowiedzialności, ale mogą skutecznie wspierać go w krytycznych sytuacjach. Przykład Active Brake Assist 5287, 285, 3021: w ramach granic systemu może on w określonych sytuacjach automatycznie zainicjować hamowanie całkowite przy podjeżdżaniu do nieruchomych i ruchomych obiektów i jest obecnie jedynym asystentem hamowania awaryjnego w segmencie samochodów ciężarowych, który reaguje na poruszających się pieszych przy prędkości pojazdu do 50 km/h. Do tego dochodzą wymagany przez przepisy asystent utrzymania pasa ruchu287, 3020 i system stabilizujący jazdę287 oraz inne dodatkowe pomocnicze systemy cyfrowe, takie jak asystent wspomagania koncentracji287.
Wyjątkowo niebezpieczną sytuacją jest skręcanie w prawo w mieście: pomocny jest tutaj opcjonalny system Active Sideguard Assist287, 1, 248, który w ramach granic systemu może ostrzegać kierowcę w określonych sytuacjach, a przy prędkości skręcania do 20 km/h zainicjować także automatyczne hamowanie aż do zatrzymania pojazdu.
Ponadto udoskonalona, dopracowana pod względem aerodynamiki kamera w lusterku287, 271 pozwala zaoszczędzić do 1,3% paliwa w porównaniu do lusterek tradycyjnych i zapewnia lepszą widoczność w obszarze słupków A i do tyłu – zwłaszcza w trudnych warunkach oświetleniowych. Ponadto kamera w lusterku287, 271 dzięki cyfrowemu przesuwaniu obrazu z kamer podczas manewrowania, skręcania i zmiany pasa ruchu sprawia, że istotny obszar zawsze pozostaje w polu widzenia kierowcy.