Pożary lasów nad Morzem Śródziemnym, alarm powodziowy nad Dunajem i Łabą, silne orkany i jesienne wichury w całej Europie, do tego grad lub trzęsienia ziemi – na całym świecie rośnie liczba katastrof naturalnych. A wraz z nią ilość akcji na wielką skalę i akcji specjalnych przeprowadzanych przez straż pożarną oraz organizacje obrony cywilnej. Oznacza to, że siły reagowania – a tym samym również wozy operacyjne – stają przed coraz większymi wyzwaniami. Żaden inny pojazd nie oferuje porównywalnego z Unimogiem potencjału możliwości w najtrudniejszych warunkach: jako pojazd transportowy przewożący załogę, materiały, narzędzia i sprzęt. A na miejscu jako pojazd gaśniczy, do sprzątania lub ewakuacyjny.
Pożarnictwo i ratownictwo.
Solidność. Bezpieczeństwo. Dostosowanie do rodzaju eksploatacji.
Unimog spełnia te wymogi na przykład dzięki wygiętej i spawanej ramie pojazdu, konstrukcji z rurką przesuwną, pozwalającej na odkształcenie skrętne sięgające 600 mm, dużym kątom natarcia, zejścia i rampowym, osiom portalowym, napędowi na wszystkie koła i blokadom mechanizmów różnicowych oraz dużej trakcji i zdolności pokonywania wzniesień.
Cechą szczególną jest układ służący do ochrony własnej pojazdu. Uruchamia on zraszanie opon i szyby przedniej, gdy płomienie za bardzo zbliżą się do wozu. Z kolei dostępny fabrycznie pakiet zabezpieczenia przed wysoką temperaturą obejmuje między innymi osłony ważnych przewodów, co chroni je przed przegrzaniem i uszkodzeniem.
Dzięki swojemu taktyczno-operacyjnemu przygotowaniu – na przykład okrągłemu lukowi dachowemu do gaszenia pożarów bezpośrednio z kabiny kierowcy – Unimog skutecznie wspiera siły reagowania. A opcjonalna kabina podwójna pomieści nawet 7 strażaków.
Przystawka odbioru mocy od silnika lub skrzyni biegów czyni Unimoga doskonałym pojazdem do szybkiego zwalczania pożarów lasów. Skrzynia biegów z grupą biegów terenowych umożliwia eksploatację także w trudnym terenie lub jednoczesną jazdę i podawanie środka gaśniczego (tryb „pump & roll”) przy ekstremalnie małymi prędkościach. Elementy układu napędowego są rozmieszczone w sposób pozwalający na przejeżdżanie przez wodę o głębokości do 80 cm (na życzenie 120 cm). Inne atrakcyjne zalety Unimoga to układ regulacji ciśnienia powietrza w oponach TireControl plus z trybami „droga”, „piasek” i „teren”, wydajna skrzynia biegów z rewersyjnym układem przełączania biegów EQR, redukujące przełożenie terenowe i elektroniczny, zautomatyzowany system przełączania biegów EAS.